K這dzkie Towarzystwo Tenisowe - KTT
K這dzkie Towarzystwo Tenisowe - KTT
Strona g堯wna Artyku造 Fotogaleria Linki Kontakt 22-08-2017
Nawigacja
Strona g堯wna
Ranking turniejowy 2016
Ranking 2017 - krocz帷y
Kalendarz turniej闚 - sezon 2017
Artyku造
Fotogaleria
Linki

Szukaj
Kontakt
Pogoda

POGODA DLA KΜDZKA
Facebook

Odwied nas i polub na Facebooku

tekst alternatywny

Towarzystwo
Historia
Cele
Cz這nkowie
W豉dze
Gdzie nas szuka?
Patroni i sponsorzy
Zaprzyja幡ione kluby tenisowe
Regulamin KTT
Postanowienia og鏊ne
Zarz康zanie turniejami z cyklu KTT
Przepisy og鏊ne
Przepisy szczeg鏊ne
Techniczne warunki
Przepisy klasyfikacji KTT
Kodeks post瘼owania
Zasady gry
Og鏊nie o tenisie
Przepisy gry
Gra podw鎩na
Kort tenisowy
S璠ziowanie
Interpretacje
Rakieta tenisowa
Pi趾a tenisowa
Kodeks amatora
S這wniczek tenisisty
Video - KTT K這dzko
"Deblowe Mistrzostwa" 2012 "Dni K這dzka" 2011
"Zimowe Asy" 2011
Ostatnie Artyku造
sezon 2016
ranking 2017 - krocz帷y
Sudety Open '16
Mecz Brzeg - K這dzko
Debel
Logowanie
Nazwa U篡tkownika

Has這



Nie jeste jeszcze naszym U篡tkownikiem?
Kilknij TUTAJ 瞠by si zarejestrowa.

Zapomniane has這?
Wy郵emy nowe, kliknij TUTAJ.
S這wniczek tenisisty

ABC tenisisty, czyli s這wnik wa積iejszych poj耩 zwi您anych z tenisem.
Ka盥y tenisista wybieraj帷 si na kort powinien zna co najmniej klika podstawowych okre郵e lub zwrot闚.


FORMY RYWALIZACJI W TENISIE.

Rodzaj Opis
Pojedyncza (Singlowa) Mecz pomi璠zy dwoma zawodnikami lub zawodniczkami na korcie o wymiarach 23,77m x 8,23m.
Podw鎩na (Deblowa) Mecz pomi璠zy czterema zawodnikami/czkami (dwoma dru篡nami sk豉daj帷ymi si z dw鏂h zawodnik闚/czek ka盥a) na korcie o wymiarach 23,77m x 10,97m.
Mieszana (Mikstowa) Mecz pomi璠zy dwoma dru篡nami, z kt鏎ych ka盥a sk豉da si z jednego zawodnika i jednej zawodniczki a korcie o wymiarach 23,77m x 10,97m.


SPOS笅 LICZENIA – PUNKTACJA.

Punkt - w tenisie najmniejsza jednostka liczenia; przyjmuje warto軼i: 15, 30, 40, (np. 0-15, 15-15, 30-15, 30-40, 40-40 itp.; jako pierwszy podaje si zawsze wynik serwuj帷ego) zastosowane ma tak瞠 okre郵enia "r闚nowaga" (przy stanie 40-40 i ka盥ym kolejnym stanie r闚nowagi punkt闚) oraz "przewaga" (gdy przy stanie r闚nowagi jeden z rywali wygrywa punkt - zdobywaj帷 przewag).
Gem - jednostka liczenia; je瞠li zawodnik wygra przynajmniej cztery punkty przy zachowaniu przewagi dw鏂h punkt闚 nad przeciwnikiem; zawodnik wygrywa gema. Dla okre郵enia aktualnego rezultatu w gemach stosuje si cyfry np. 1-0, 1-1, 1-2, 4-3, 5-2 itd.
Set - w tenisie jednostka liczenia; zawodnik kt鏎y jako pierwszy zdob璠zie 6 gem闚, przy zachowaniu 2 gem闚 przewagi (np. 6-0, 6-2, 6-4, 5-7 itp.) albo wygra "tie breaka" (wtedy wynik seta brzmi 7-6) tie break - seria punkt闚 rozgrywanych w celu wy這nienia zwyci瞛cy seta, przy wyniku remisowym 6-6 w gemach.
Mecz - rywalizacja dw鏂h lub czterech zawodnik闚/czek; zazwyczaj do dw鏂h (wtedy wynik mo瞠 brzmie 2-0 lub 2-1 w setach) a czasami do trzech (wtedy wynik mo瞠 brzmie 3-0, 3-1 lub 3-2 w setach) wygranych set闚.


NAZWY UDERZE LUB ZAGRA TENISOWYCH.

Forhend (ang. forehand) - jedno z najwa積iejszych uderze w tenisie wykonywane wewn皻rzn stron rakiety, najcz窷ciej wykorzystywane przy grze z g喚bi kortu. Poprawnie wykonane mo瞠 sta si niezwykle skuteczn broni, otwieraj帷 drog do siatki, jak i pozwalaj帷 zdobywa punkty bezpo鈔ednio.
Bekhend (ang. backhand) - drugie najwa積iejsze uderzenie z g喚bi kortu, wykonywane zewn皻rzn stron rakiety. Mo積a go wykonywa zar闚no jedn r瘯, jak i obur帷z. Odmiana dwur璚zna jest 豉twa do nauczenie si i daje wi瘯sze poczucie kontroli nad pi趾, natomiast jednor璚zny bardziej efektowny, ale i trudniejszy do opanowania, umo磧iwia podci璚ie pi趾i nadaj帷 jej nisk trajektori po odbiciu.
Serwis (ang. serve) - wykonywany z miejsca inicjuj帷e akcj, mo瞠 by niezwykle dynamicznym uderzeniem. We wsp馧czesnym tenisie, jest najgro幡iejsz broni, wymaga doskona貫j koordynacji, zachowania odpowiedniego rytmu i p造nno軼i. To jest warunkiem jego skuteczno軼i, przejawiaj帷ej si zar闚no w systematyczno軼i celnych serwis闚 jak i ilo軼i punkt闚 zdobytych przy jego pomocy.
Smecz (ang. smash) - jest to podobne uderzenie do serwisu wykonywane z ponad wysoko軼i g這wy, polega na zbiciu wysokiej pi趾i zagrywanej przez przeciwnika lobem. Pozwala w bardzo efektowny spos鏏 zdoby punkt.
Wolej (ang. volley) – jest to kr鏒kie uderzenie grane z powietrza przed odbiciem si pi趾i od pod這瘸, najcz窷ciej zagrywane przy siatce po uprzednim przygotowaniu ataku, w kt鏎ym rakieta, w przeciwie雟twie do podstawowych uderze z g喚bi kortu, prowadzona jest z g鏎y do do逝 (wolej z forhendu i z bekhendu) zazwyczaj ze sztywnym nadgarstkiem.
P馧wolej (ang. half volley) - uderzenie wykonywane natychmiast po zetkni璚iu si pi趾i z nawierzchni kortu. Najcz窷ciej stosuje si je w drodze do siatki lub podczas gry przy siatce, rzadziej z g喚bi kortu.
Stop wolej - mi瘯kie uderzenie amortyzuj帷e z woleja, po kt鏎ym pi趾a opada r闚nie mi瘯ko tu za siatk. Zawodnik wykonuj帷y stop-woleja znajduje si przy siatce lub blisko niej.
Drajw wolej (ang. swinging volley) - to uderzenie pi趾i z powietrza, przed jej odbiciem si od kortu. Jest to uderzenie ofensywne maj帷e odebra przeciwnikowi czas na odegranie pi趾i.
Drajw (ang. drive) - uderzenie pi趾i pod k徠em, wprawiaj帷e j w ruch obrotowy. Drajw jest uderzeniem trudnym do odebrania, w tenisie stosuje si go w闚czas, gdy pi趾a znajduje si na wysoko軼i ramienia.
Lob (ang. lob) - czyli przerzuci pi趾 wysokim 逝kiem nad rywalem tak, aby trafi豉 w ostatnie metry kortu. Jest najcz窷ciej zagraniem defensywnym (daje zawodnikowi czas na popraw pozycji w obronie).
Lob liftowany - lob, podczas kt鏎ego zawodnik nadaje pi販e rotacj awansuj帷. O ile zwyk造 lob jest zazwyczaj obronny, o tyle lob liftowany mo瞠 by uderzeniem atakuj帷ym (pozwala na bezpo鈔ednie wygranie wymiany).
Dropszot, skr鏒 (ang. drop-shot) - kiedy zawodnik znajduje si za ko鎍ow lini po swojej stronie kortu, rywal mo瞠 zagra niespodziewanie, podcinaj帷 delikatnie pi趾 tak, aby spad豉 ona tu za siatk po stronie zawodnika, kt鏎y nie jest w stanie dobiec i przebi j na czas.
Odwrotny forhend (ang. run-around forehand) - uderzenie z forhandu wewn皻rzn stron rakiety pi趾i zagranej na bekhend, po jej obiegni璚iu pi趾a posy豉na jest najcz窷ciej w przeciwleg造 naro積ik kortu.
Kros (ang. cross) - to uderzenie pi趾i po przek徠nej placu gry, przez ca陰 jego d逝go嗆.
Return - zagranie forhendem lub bekhendem, bywa 瞠 i lobem, pi趾i kt鏎 przeciwnik wprowadzi do gry serwisem.
Lift - jest uderzeniem pi趾i z rotacj post瘼uj帷 (awansuj帷), kt鏎a sprawia, 瞠 tu po odbiciu si od pod這瘸 pi趾a nabiera przyspieszenia.
Topspin - inne uderzenie podczas kt鏎ego pi販e nadaje si bardzo siln rotacj awansuj帷, wykonuj帷 dodatkowy, "nakrywaj帷y", ruch nadgarstka r瘯, w kt鏎ej trzymana jest rakieta.
Slajs (ang. slice) - to uderzenie, w kt鏎ym pi趾 uderza si z rotacj wsteczn lub wsteczno-boczn, inaczej nazywa si to uderzeniem ci皻ym lub podci皻ym.
Czop (ang. chop) - uderzenie nadaj帷e pi販e rotacje wsteczn, przy czym w odr騜nieniu do slajsa czopem uderza si pi趾 wy窺z, w ka盥ym razie znajduj帷 si powy瞠j siatki.
Uderzenie ko鎍z帷e (ang. winner) - uderzenie po kt鏎ym zawodnik zdobywa punkt, w taki spos鏏, 瞠 przeciwnik nie dotyka pi趾i.
Mini璚ie, passingszot (ang. passing shot) - zagranie z g喚bi kortu, po kt鏎ym pi趾a mija przeciwnika przy siatce lub do niej pod捫aj帷ego.
Serw and wolej (ang. serve and volley) - spos鏏 rozgrywania akcji, polegaj帷y na wykonaniu serwisu (im trudniejszy, bardziej wyrzucaj帷y przeciwnika z kortu, tym lepiej) i natychmiastowym p鎩軼iu do siatki, celem zagrania ko鎍z帷ego woleja.


IINNE NAZWY ALFABETYCZNIE.

As - serwis zagrany w taki spos鏏, 瞠 przeciwnik nie jest w stanie dotkn望 pi趾i rakiet.
ATP (Association of Tennis Professionals) - stowarzyszenie zajmuj帷e si organizacj profesjonalnego tenisa na ca造m 鈍iecie.
Aut - zagranie, po kt鏎ym pierwszy kozio pi趾i ma miejsce po za lini wytyczaj帷 kort.
B陰d st鏕 (foot fault) - b陰d powoduj帷y utrat punktu lub serwisu, gdy stopa zawodnika serwuj帷ego dotyka linii g堯wnej lub przed逝瞠nia punktu 鈔odkowego przed zagraniem pi趾i.
Chwyt kontynentalny (chwyt drwala) - rodzaj uchwytu stosowany w serwisie i grze blisko siatki.
Chwyt wschodni - podstawowy chwyt przy grze forhendem.
Chwyt zachodni - chwyt, w kt鏎ym d這 gracza umieszczana jest po spodniej stronie r瘯oje軼i rakiety.
Chwyt p馧zachodni - u這瞠nie d這ni w chwycie do forehandu, w kt鏎ym jest ona przesuni皻a lekko do do逝 r瘯oje軼i rakiety.
Double fault - podw鎩ny b陰d serwisowy, b陰d przy pierwszym i drugim serwisie r闚noznaczny z utrat punktu.
Gem (game) - okre郵ona liczba zdobytych punkt闚; co najmniej sze嗆 wygranych gem闚 sk豉da si na set.
ITF (International Tennis Federation - Mi璠zynarodowa Federacja Tenisa) - stowarzyszenie kieruj帷e sprawami tenisa ziemnego.
Kort – miejsce gry w tenisa. Wymiary kortu tenisowego s nasypuj帷e: 23,77 m d逝go嗆 na 8,23 m (gra pojedyncza) lub 10,97 m (gra podw鎩na) szeroko嗆. Linie maj 5cm szeroko軼i. W po這wie kortu znajduje si siatka, kt鏎ej wysoko嗆 w 鈔odku wynosi 91,5 cm, a przy s逝pkach, kt鏎e s oddalone od linii bocznych o 91,5cm siatka ma wysoko嗆 1,06 m. Linia g堯wna - linia wyznaczaj帷a koniec kortu.
Linia podania - linia wyznaczaj帷a ko鎍owy kontur pola (kara) serwisowego.
Linie boczne (deblowe) - linie biegn帷e po bokach kortu, kt鏎e wyznaczaj jego boczne granice.
Net - zaserwowana pi趾a, kt鏎a dotkn窸a ta鄉y siatki, ale wyl康owa豉 w obr瑿ie pola podania (kara), nie jest uznawana za b陰d, a gracz ma prawo wykonania powt鏎nego serwisu.
Niewymuszony b陰d - pope軟iony wtedy, kiedy zawodnik nie jest postawiony w trudnej sytuacji lub po zagraniu 豉twej pi趾i.
Otwarta pozycja - pozycja jak przyjmuj stopy tu przed uderzeniem pi趾i; stopy zawodnika s skierowane bardziej w stron siatki ni w kierunku linii bocznej kortu.
Pole podania (karo) - cz窷 kortu, w kt鏎y musi trafi pi趾a po zagraniu podania serwisowego.
Puchar Davisa - mi璠zynarodowe rozgrywki w tenisie m瘰kim organizowane co rok od 1900 roku, w pierwszej fazie gra si w ramach stref, p騧niej systemem eliminacji, a po wielki fina.
Puchar Federacji (Fed Cup) - mi璠zynarodowe rozgrywki w tenisie kobiecym, organizowane corocznie w systemie eliminacji zako鎍zonych fina貫m.
Rotacja - ruch ko這wy pi趾i wok馧 w豉snej osi.
R闚nowaga - stan punkt闚, kiedy obaj zawodnicy wygrali co najmniej po trzy pi趾i w gemie.
Set - co najmniej sze嗆 wygranych gem闚 z przewag dw鏂h punkt闚.
Tie-break - system liczenia punkt闚 w secie, gdy obaj gracze maj po sze嗆 gem闚. Tie breaka wygrywa tenisista/ka, kt鏎y/a jako pierwszy/a zdob璠zie 7 punkt闚 przy zachowaniu 2 punkt闚 przewagi (np. 7-3, 7-5, 1-7, 8-6, 7-1, 2-7, 9-7 itd.).
Uderzenie w zd逝 linii bocznej - pi趾a zagrana po jednej st ronie kortu na t sam stron na korcie przeciwnika wzd逝 linii bocznej.
Wielki Szlem (Grand Slam) - nazwa 4 najwa積iejszych turniej闚 w tenisowym kalendarzu: Australian Open, French Open (Roland Garros), Wimbledon, US Open.
WTA (Women's Tennis Association) Kobieca Federacja Tenisowa - struktura organizacyjna zarz康zaj帷a sprawami tenisa kobiecego.
Zero (love) - stan punkt闚 zerowy.
Zmiana stron (przej軼ie) - sytuacja, w kt鏎ej zawodnicy przechodz na przeciwne strony kortu po regulaminowej liczbie gem闚.


Za堯 : W豉sne Darmowe Forum | W豉sn Stron Internetow | Zg這 nadu篡cie