K這dzkie Towarzystwo Tenisowe - KTT
K這dzkie Towarzystwo Tenisowe - KTT
Strona g堯wna Artyku造 Fotogaleria Linki Kontakt 25-06-2017
Nawigacja
Strona g堯wna
Ranking turniejowy 2016
Ranking 2017 - krocz帷y
Kalendarz turniej闚 - sezon 2017
Artyku造
Fotogaleria
Linki

Szukaj
Kontakt
Pogoda

POGODA DLA KΜDZKA
Facebook

Odwied nas i polub na Facebooku

tekst alternatywny

Towarzystwo
Historia
Cele
Cz這nkowie
W豉dze
Gdzie nas szuka?
Patroni i sponsorzy
Zaprzyja幡ione kluby tenisowe
Regulamin KTT
Postanowienia og鏊ne
Zarz康zanie turniejami z cyklu KTT
Przepisy og鏊ne
Przepisy szczeg鏊ne
Techniczne warunki
Przepisy klasyfikacji KTT
Kodeks post瘼owania
Zasady gry
Og鏊nie o tenisie
Przepisy gry
Gra podw鎩na
Kort tenisowy
S璠ziowanie
Interpretacje
Rakieta tenisowa
Pi趾a tenisowa
Kodeks amatora
S這wniczek tenisisty
Video - KTT K這dzko
"Deblowe Mistrzostwa" 2012 "Dni K這dzka" 2011
"Zimowe Asy" 2011
Ostatnie Artyku造
sezon 2016
ranking 2017 - krocz帷y
Sudety Open '16
Mecz Brzeg - K這dzko
Debel
Logowanie
Nazwa U篡tkownika

Has這



Nie jeste jeszcze naszym U篡tkownikiem?
Kilknij TUTAJ 瞠by si zarejestrowa.

Zapomniane has這?
Wy郵emy nowe, kliknij TUTAJ.
Kodeks amatora



Nie opracowano jeszcze co prawda oficjalnych przepis闚 dla nieoficjalnych mecz闚, ale istniej pewne zasady, kt鏎ych nie ujmuj oficjalne przepisy gry, a kt鏎e w meczach towarzyskich staramy si przestrzega. Na stronie United States Tennis Association znalaz貫m wytyczne tej organizacji dla rozgrywek amatorskich i mecz闚 towarzyskich. Tenis jest na tyle globaln dyscyplin, 瞠 zalecenia te mo積a z powodzeniem zastosowa i na naszym gruncie, tym bardziej, 瞠 w wi瘯szo軼i s one i tak stosowane przez amator闚 z d逝窺zym sta瞠m tenisowym. Polecam jednak przyswojenie sobie poni窺zych zasad wszystkim tym, kt鏎zy amatorsk zabaw z tenisem rozpocz瘭i stosunkowo niedawno i wszystkim innym, kt鏎zy w dziedzinie tenisowej etykiety nie czuj si najpewniej.

PODSTAWY: dobra atmosfera i wsp馧praca z przeciwnikiem
Rozgrywanie meczy tenisowych, zar闚no na poziomie turniej闚 amatorskich, jak i rekreacyjnym, wymaga wzajemnej wsp馧pracy przeciwnik闚 w dziedzinie s璠ziowania i liczenia punkt闚 (chyba, 瞠 jest to na tyle wa積y mecz, 瞠 zorganizowali軼ie sobie s璠ziego). Nie b璠ziesz mia 瘸dnej przyjemno軼i gry z przeciwnikiem, do kt鏎ego nie masz zaufania w kwestii np. wywo造wanych przez niego aut闚 (gdy jeste pewien, 瞠 pi趾a spad豉 p馧 metra w korcie) lub kt鏎emu ci庵le myli si aktualny stan meczu (jest to zasadnicza r騜nica, czy przewaga w gemie jest dla Ciebie, czy dla przeciwnika). Je瞠li w meczu towarzyskim taka sytuacja Ci spotyka mo積a za這篡, 瞠 b璠ziesz mia opory przed um闚ieniem si drugi raz na gr z tym samym przeciwnikiem. R闚nie wa積a dla przyjemno軼i gry jest atmosfera na korcie. Wielu tenisist闚 unika np. gry w turniejach amatorskich tylko z powodu niesympatycznej ich zdaniem atmosfery wytwarzanej przez niekt鏎ych rozemocjonowanych uczestnik闚 tych turniej闚, kt鏎zy g這郾o komentuj swoje nieudane zagrania, lub ze z這軼i po tych zagraniach rzucaj rakiet, pi趾ami (u篡waj帷 przy tym cz瘰to niecenzuralnych wyraz闚). Nawet po wygranym pojedynku pozostaje wtedy pewien niesmak. Zdarza si, 瞠 wi瘯sz przyjemno嗆 z gry w tenisa odczuwasz po przegranym meczu, ale toczonym w przyjaznej atmosferze, podczas kt鏎ego przeciwnik pochwali Ci za kilka udanych zagra. Stworzenie takiej przyjaznej atmosfery zale篡 oczywi軼ie od indywidualnych cech charakterologicznych ka盥ego z zawodnik闚, jednak jest kilka uniwersalnych zasad kt鏎e pomog Ci to osi庵n望:
- pochwal swojego przeciwnika po jego udanym zagraniu;
- nie komentuj g這郾o swoich nieudanych zagra;
- powstrzymaj sw鎩 temperament, nie u篡waj wulgarnego j瞛yka, nie rzucaj rakiet;
- nie lekcewa w spos鏏 demonstracyjny swojego s豉bszego przeciwnika;
- nie odpuszczaj gry kiedy wyra幡ie przegrywasz;
- loby i dropszoty s tak瞠 elementem tenisa, nie miej pretensji do przeciwnika po tego typu zagraniach;

Rozegrana pi趾a jest zaliczona
Je瞠li po rozegranej pi販e odkryjesz, 瞠 siatka jest kilka cm za wysoko, serwis by zagrany z niew豉軼iwej strony kortu lub zapomnieli軼ie zmieni strony kortu, itp. zasad jest, 瞠 wszystkie rozegrane do tego momentu pi趾i zalicza si, a korekta (np. powr鏒 do w豉軼iwego ustawienia) nast瘼uje dopiero po rozegranej pi販e.

Rozgrzewka
Przedmeczowa rozgrzewka nie jest treningiem. Zawodnik ma obowi您ek dokonania rozgrzewki jeszcze przed wej軼iem na kort, na korcie ma natomiast prawo do 5 minutowej rozgrzewki poszczeg鏊nych uderze. Nie stosuj w trakcie rozgrzewki uderze ko鎍z帷ych, zagrywaj pi趾i w zasi璕u rakiety przeciwnika.
Wszystkie pr鏏ne podania zagrywa si w trakcie rozgrzewki przedmeczowej, po rozegraniu pierwszego serwisu w meczu nie masz prawa prosi o wykonanie pr鏏nych serwis闚. Nie 獞icz returnu w trakcie rozgrzewki serwisu przeciwnika.

S璠ziowanie
zawodnicy s璠ziuj sobie nawzajem po swoich stronach kortu; wszelkie s璠ziowskie w徠pliwo軼i po swojej stronie kortu rozstrzygaj na korzy嗆 przeciwnika; pi趾a dotykaj帷a linii jest pi趾 dobr (pi趾a w 99% autowa jest w 100% pi趾 dobr); je瞠li nie mo瞠sz z ca陰 pewno軼i powiedzie, 瞠 pi趾a by豉 autowa uznaj j za prawid這w. Jest to jeden z cz瘰tych i denerwuj帷ych widok闚 w grze rekreacyjnej, kiedy jeden z zawodnik闚 po rozegranej pi販e szuka po niej 郵adu, po czym stwierdza "nie jestem pewien, czy pi趾a by豉 dobra, powt鏎zmy j";
wywo逝j w豉sne b喚dy - z wyj徠kiem swojego I serwisu zawodnik powinien wywo造wa w豉sne b喚dy, nawet je瞠li przeciwnik pomyli si na jego korzy嗆. I serwis stanowi wyj徠ek, dlatego, ze przeciwnik nie b璠帷 pewnym, czy pi趾a by豉 prawid這wa, zastosowa zasad rozstrzygania w徠pliwo軼i na twoj korzy嗆;
je瞠li zawodnik b喚dnie wywo豉 aut, po czym zorientuje si, 瞠 pi趾a by豉 dobra, punkt powtarza si w przypadku je瞠li odpowied zawodnika wywo逝j帷ego aut wesz豉 w kort, a jego przeciwnik nie mia w tym momencie przewagi sytuacyjnej na korcie. Je瞠li jednak odpowied by豉 autowa lub na tyle s豉ba, 瞠 przeciwnik nie mia豚y trudno軼i z zagraniem ko鎍z帷ego uderzenia pi趾 zalicza si przeciwnikowi;
niewa積e jak oczywiste jest autowe zagranie przeciwnika, w ka盥ym przypadku poinformuj go, 瞠 pi趾a by豉 autowa;
je瞠li jeden z partner闚 deblowych wywo豉 auta, drugi uzna, 瞠 pi趾a by豉 jednak dobra, punkt zalicza si przeciwnikom (lub powtarza si, je瞠li pomimo wywo豉nia auta pi趾a odegrana by豉 na pole gry przeciwnik闚);
je瞠li przeciwnik wywo豉 aut, a Ty masz w徠pliwo軼i, masz prawo zapyta go, czy jest pewien swojej decyzji. Je瞠li potwierdzi swoje wywo豉nie punkt zalicza si jemu, je瞠li przyzna si, 瞠 nie ma pewno軼i, punkt powinno zaliczy si Tobie;
w 瘸dnym przypadku kibice nie wtr帷aj si do s璠ziowania meczu. Zawodnicy nie powinni prosi kibic闚 do rozstrzygania spor闚 na korcie i pomagania w s璠ziowaniu (chyba 瞠 stan na korcie przy s逝pku);
je瞠li pi趾a z innego kortu wpadnie na kort na kt鏎ym grasz gr nale篡 przerwa, a pi趾 powt鏎zy; zawodnik powinien przerwa gr i odda punkt przeciwnikowi, je瞠li:
- pi趾a dotkn窸a jakiejkolwiek cz窷ci cia豉, b康 jego ubioru
- dotkn掖 siatki
- dotkn掖 powierzchni kortu swojego przeciwnika
- uderzy pi趾 zanim przekroczy豉 siatk
- pi趾a dwukrotnie odbi豉 si od jego powierzchni kortu

Serwowanie
b陰d st鏕 - odbieraj帷y ma prawo zg這si przeciwnikowi, 瞠 robi on ra膨ce b喚dy st鏕 przy serwisie. Je瞠li podaj帷y nadal te b喚dy robi mo積a kogo poprosi do s璠ziowania lub samemu te b喚dy wywo豉, je瞠li s naprawd ra膨ce. Oczywi軼ie w tej materii nale篡 post瘼owa delikatnie, zw豉szcza je郵i przeciwnik nie atakuje po serwisie siatki i wiadomo, 瞠 w niczym mu te b喚dy nie pomagaj;
w deblu odbieraj帷y podanie s璠ziuje na linii 鈔odkowej i bocznej, jego partner na linii 鈔odkowej;
serwuj帷y nie wywo逝je auta po swoim pierwszym serwisie nawet je瞠li jest pewien, 瞠 taki aut by. By mo瞠 odbieraj帷y mia w徠pliwo軼i i uzna, 瞠 nale篡 je zinterpretowa na korzy嗆 podaj帷ego. Po drugim swoim autowym serwisie nale篡 przyzna si jednak do b喚du, nawet je瞠li nie zauwa篡 tego odbieraj帷y;
ka盥y z zawodnik闚 na korcie ma prawo wywo豉 net. Wywo豉nie powinno nast徙i zanim return dotrze do serwuj帷ego. Zalecana jest ostro積o嗆 w wywo造waniu neta w przypadku wygrywaj帷ego podania lub asa przeciwnika;
zawodnik nie powinien kontynuowa gry lub zagrywa na stron kortu przeciwnika pi貫k, ewidentnie autowych;
odbieraj帷y serwis jest zobowi您any do dostosowania si do tempa serwowania przeciwnika, odbieraj帷y nie powinien wybija z rytmu podaj帷ego op騧nianiem tego tempa poprzez zg豉szanie swojego nieprzygotowania;
je瞠li podczas drugiego serwisu wyst徙i na korcie jaka przeszkoda (pi趾a, kibic, zwierz, itp.) nale篡 powt鏎zy obydwa podania. Je瞠li przeszkoda wyst徙i豉 pomi璠zy I i II serwisem nale篡 powt鏎zy obydwa podania w przypadku je郵i powodem przerwy/przeszkody by odbieraj帷y, je郵i wyst徙i豉 ona z powodu samego serwuj帷ego nale篡 mu si tylko jeden serwis.

Liczenie punkt闚
Obowi您ek g這郾ego podawania wyniku spoczywa na serwuj帷ym (podaje go przed swoimi pierwszymi serwisami w gemie). W徠pliwo軼i dotycz帷e wyniku powinny by rozstrzygane w nast瘼uj帷y spos鏏:
powt鏎zenie punktu co do kt鏎ego wyst徙i造 w徠pliwo軼i (przeliczenie pi貫k co do kt鏎ych przeciwnicy si zgadzaj, a nast瘼nie powt鏎zenie tych co do kt鏎ych takiej zgody nie ma);
rozpocz璚ie gry od wyniku co kt鏎ego przeciwnicy si zgadzaj;
rzut monet lub losowanie rakiet.

廝鏚這:TenisNet


Za堯 : W豉sne Darmowe Forum | W豉sn Stron Internetow | Zg這 nadu篡cie