K這dzkie Towarzystwo Tenisowe - KTT
K這dzkie Towarzystwo Tenisowe - KTT
Strona g堯wna Artyku造 Fotogaleria Linki Kontakt 25-06-2017
Nawigacja
Strona g堯wna
Ranking turniejowy 2016
Ranking 2017 - krocz帷y
Kalendarz turniej闚 - sezon 2017
Artyku造
Fotogaleria
Linki

Szukaj
Kontakt
Pogoda

POGODA DLA KΜDZKA
Facebook

Odwied nas i polub na Facebooku

tekst alternatywny

Towarzystwo
Historia
Cele
Cz這nkowie
W豉dze
Gdzie nas szuka?
Patroni i sponsorzy
Zaprzyja幡ione kluby tenisowe
Regulamin KTT
Postanowienia og鏊ne
Zarz康zanie turniejami z cyklu KTT
Przepisy og鏊ne
Przepisy szczeg鏊ne
Techniczne warunki
Przepisy klasyfikacji KTT
Kodeks post瘼owania
Zasady gry
Og鏊nie o tenisie
Przepisy gry
Gra podw鎩na
Kort tenisowy
S璠ziowanie
Interpretacje
Rakieta tenisowa
Pi趾a tenisowa
Kodeks amatora
S這wniczek tenisisty
Video - KTT K這dzko
"Deblowe Mistrzostwa" 2012 "Dni K這dzka" 2011
"Zimowe Asy" 2011
Ostatnie Artyku造
sezon 2016
ranking 2017 - krocz帷y
Sudety Open '16
Mecz Brzeg - K這dzko
Debel
Logowanie
Nazwa U篡tkownika

Has這



Nie jeste jeszcze naszym U篡tkownikiem?
Kilknij TUTAJ 瞠by si zarejestrowa.

Zapomniane has這?
Wy郵emy nowe, kliknij TUTAJ.
Przepisy gry



Przepisy gry w tenisa ziemnego.

Podaj帷y i odbieraj帷y
Zawodnicy rozpoczynaj帷y gr musz sta po przeciwnych stronach siatki. Zawodnik wprowadzaj帷y pi趾 do gry nazywa si podaj帷ym, jego przeciwnik odbieraj帷ym.

Wyb鏎 strony kortu i podania
Wyb鏎 strony kortu oraz prawo wyboru podania lub odbioru w pierwszym gemie zostaje ustalone przez losowanie. Zawodnik wygrywaj帷y losowanie mo瞠 wybra lub za膨da od przeciwnika wyboru:

• podania lub odbioru, w takim przypadku drugi zawodnik wybiera stron kortu
• strony kortu, w takim przypadku drugi zawodnik wybiera podanie lub odbi鏎

Podanie
Podanie musi by wykonane w nast瘼uj帷y spos鏏: bezpo鈔ednio przed wykonaniem uderzenia podaj帷y musi sta nieruchomo na obydwu stopach poza lini g堯wn na powierzchni kortu zawartej pomi璠zy wyimaginowanymi przed逝瞠niami znaku 鈔odkowego i linii bocznej. Nast瘼nie wyrzuca pi趾 r瘯 w dowolnym kierunku i zanim pi趾a zetknie si z ziemi, uderza j rakiet. Podanie uwa瘸 si za wykonane w momencie zetkni璚ia si pi趾i z rakiet. Zawodnik pos逝guj帷y si jedn r瘯 mo瞠 u篡 rakiety do wyrzucenia pi趾i.

B陰d st鏕
Podaj帷y w trakcie wykonywania podania nie mo瞠 zmienia swej pozycji przez chodzenie lub bieganie (nieznaczne ruchy stopami s dozwolone), nie mo瞠 te dotyka kt鏎彗olwiek ze st鏕 powierzchni innej ni ta poza lini g堯wn, zawarta mi璠zy wyimaginowanymi przed逝瞠niami znaku 鈔odkowego i linii bocznej.

Wykonanie podania
W czasie wykonywania podania zawodnik musi zajmowa pozycj na przemian za praw i lew po這w linii g堯wnej, rozpoczynaj帷 w ka盥ej grze od strony prawej. W razie wykonania podania z niew豉軼iwej strony wynik zostaje zaliczony, nale篡 jednak przywr鏂i w豉軼iw pozycj niezw這cznie po stwierdzeniu pomy趾i. Podana pi趾a musi przelecie nad siatk i zetkn望 si z powierzchni w豉軼iwego pola podania, po這穎nego po przek徠nej od podaj帷ego, lub kt鏎彗olwiek z linii ograniczaj帷ych to pole, zanim odbije j odbieraj帷y.

Z貫 podanie
Podanie jest z貫 je瞠li:

• naruszy kt鏎ekolwiek z wcze郾iej opisanych postanowie
• podaj帷y nie trafi w pi趾 usi逝j帷 j uderzy
• podana pi趾a trafi w sta貫 urz康zenie kortu (inne ni siatka, pasek lub ta鄉a) przed zetkni璚iem si z ziemi.

Zawodnik ma prawo chwyci w r瘯 pi趾 je瞠li z jakiego powodu (np. podmuch wiatru) nie zdecyduje si na jej uderzenie.

Drugie podanie
Po wykonaniu z貫go podania (je瞠li jest to pierwszy b陰d) podaj帷y wykonuje drugie podanie spoza tej samej po這wy kortu, z kt鏎ej wykonywa pierwsze podanie. Je瞠li pierwsze z貫 podanie wykonane by這 z niew豉軼iwej po這wy kortu, w闚czas podaj帷y wykonuje drugie podanie z w豉軼iwej strony.

Kiedy mo瞠 by wykonane podanie
Podaj帷y nie mo瞠 wykona uderzenia, dop鏦i odbieraj帷y nie jest przygotowany. Je瞠li natomiast odbieraj帷y sygnalizowa, 瞠 jest nieprzygotowany, a podanie zosta這 wykonane, nie mo瞠 by ono uznane za z貫, nawet je瞠li pi趾a nie trafi豉 we w豉軼iwe pole podania.

Uniewa積ienie podania
Podanie jest niewa積e, je瞠li:

• podana pi趾a dotknie siatki, paska lub ta鄉y, a nast瘼nie upadnie na w豉軼iwe pole podania, lub po dotkni璚iu siatki, paska lub ta鄉y, a przed zetkni璚iem si z ziemi, dotknie odbieraj帷ego, b陰d? czegokolwiek co ma on na sobie lub trzyma
• podanie dobre lub z貫, zostanie wykonane, gdy odbieraj帷y nie by przygotowany. W przypadku uniewa積ienia pierwszego lub drugiego podania , powt鏎zone zostaje odpowiednio pierwsze lub drugie podanie.

Kolejno嗆 podawania
Po zako鎍zeniu pierwszego gema odbieraj帷y staje si podaj帷ym, natomiast podaj帷y odbieraj帷ym. Je瞠li zawodnik wykona podanie poza ustalon kolejno軼i, jego przeciwnik musi podawa niezw這cznie po stwierdzeniu pomy趾i, jednak wynik uzyskany do tego momentu musi zosta zaliczony. Je瞠li do chwili stwierdzenia pomy趾i zosta rozegrany ca造 gem, kolejno嗆 podania ma pozosta taka jak j zmieniono. Z貫 podanie, wykonane przed stwierdzeniem pomy趾i nie liczy si.

Zmiana stron kortu
Zawodnicy musz zmienia si stronami kortu po pierwszym, trzecim i ka盥ym nast瘼nym nieparzystym gemie w ka盥ym secie, oraz po zako鎍zeniu seta, chyba, 瞠 liczba gem闚 w zako鎍zonym secie jest parzysta. Je瞠li przez pomy趾 nie zostanie zachowana w豉軼iwa kolejno嗆, zawodnicy musz zaj望 pozycje po w豉軼iwych stronach niezw這cznie po stwierdzeniu pomy趾i i przestrzega zmiany stron w pierwotnie ustalonym porz康ku.

Pi趾a w grze
Pi趾a jest w grze od chwili wykonania podania i pozostaje w grze do chwili rozstrzygni璚ia punktu, chyba, 瞠 zostanie uznana za z陰 lub uniewa積iona. Je瞠li z豉 pi趾a nie zostanie wywo豉na przez s璠ziuj帷ego wymian kontynuuje si.

Punkty wygrane przez podaj帷ego
Podaj帷y wygrywa punkt je瞠li:

• podana pi趾a przed zetkni璚iem si z ziemi dotknie odbieraj帷ego b陰d? czegokolwiek co ma on na sobie lub trzyma
• odbieraj帷y przegra punkt z innej przyczyny, spo鈔鏚 okre郵onych w rozdziale “Punkty przegrane”

Punkty wygrane przez odbieraj帷ego
Odbieraj帷y wygrywa punkt, je瞠li:

• podaj帷y wykona dwa nast瘼uj帷e po sobie z貫 podania
• podaj帷y przegra punkt z innej przyczyny, spo鈔鏚 okre郵onych w rozdziale “Punkty przegrane”

Punkty przegrane
Podaj帷y przegrywa punkt je瞠li:

• nie uda mu si przed powt鏎nym zetkni璚iem si z ziemi pi趾i b璠帷ej w grze odbi jej w taki spos鏏, aby powr鏂i豉 ponad siatk na stron przeciwnika;
• odbije pi趾 b璠帷 w grze w taki spos鏏, 瞠 trafi ona w ziemi, sta貫 urz康zenie kortu lub inny przedmiot poza liniami ograniczaj帷ymi pole gry jego przeciwnika;
• odbije pi趾 przed jej zetkni璚iem z ziemi i nie wykona dobrego uderzenia, nawet stoj帷 poza polem gry;
• odbijaj帷 pi趾 rozmy郵nie przeniesie j lub z豉pie rakiet, lub rozmy郵nie dotknie j rakiet wi璚ej ni jeden raz;
• on sam, jego rakieta, b陰d? cokolwiek co ma on na sobie lub trzyma, dotknie siatki, s逝pka podp鏎ki, linki, paska lub ta鄉y, b陰d? te ziemi w obr瑿ie pola gry jego przeciwnika w czasie kiedy pi趾a pozostaje w grze;
• odbije pi趾 zanim ona przejdzie ponad siatk;
• pi趾a b璠帷a w grze dotknie jego samego b陰d? czegokolwiek, co ma on na sobie lub trzyma, z wyj徠kiem rakiety, trzymanej w jednej lub obydwu r瘯ach;
• rzuci rakiet i trafi ni w pi趾;
• rozmy郵nie zmieni kszta速 rakiety w czasie rozgrywania punktu.

Przeszkadzanie przeciwnikowi w grze
Je瞠li zawodnik pope軟i jakikolwiek czyn, kt鏎y przeszkodzi jego przeciwnikowi w wykonaniu dobrego uderzenia w闚czas, je瞠li by這 to dzia豉nie rozmy郵ne, przegrywa punkt, je瞠li natomiast niezamierzone - musi nast徙i powt鏎zenie.

Pi趾a upadaj帷a na lini
Pi趾a kt鏎a upadnie na lini, uwa瘸na jest za trafiaj帷 w kort lub t jego cz窷, kt鏎 linia ogranicza.

Pi趾a trafiaj帷a w sta貫 urz康zenie kortu
Je瞠li pi趾a b璠帷a w grze zetknie si ze sta造m urz康zeniem kortu (innym ni siatka, s逝pek, linka, podp鏎ka, pasek lub ta鄉a) po zetkni璚iu si z ziemi punkt wygrywa zawodnik, kt鏎y ostatni dotkn掖 pi趾; je瞠li przed zetkni璚iem si z ziemi - punkt wygrywa przeciwnik.

Prawid這we odbicie
Odbicie jest prawid這we je瞠li:

• pi趾a dotknie siatki, s逝pka, podp鏎ki, linki, paska lub ta鄉y, po czym przejdzie nad tym urz康zeniem i zetknie si z ziemi w obr瑿ie w豉軼iwego pola gry;
• pi趾a, podana lub odbita, trafi w ziemi w obr瑿ie w豉軼iwego pola gry, nast瘼nie wskutek odskoku lub zepchni璚ia przez wiatr powt鏎nie przejdzie nad siatk, a zawodnik, na kt鏎ego wypada kolej odbicia, si璕nie ponad siatk i dotknie pi趾i, pod warunkiem, 瞠 nie dotknie przy tym siatki, s逝pka, podp鏎ki, linki, paska lub ta鄉y, a odbicie poza tym jest prawid這we;
• odbita pi趾a przejdzie poza s逝pkiem lub podp鏎k, powy瞠j lub poni瞠j poziomu wierzchu siatki, nawet, je瞠li dotknie s逝pka lub podp鏎ki, pod warunkiem, 瞠 zetknie si nast瘼nie z ziemia w obr瑿ie w豉軼iwego pola gry;
• rakieta zawodnika przejdzie ponad siatk po odbiciu przez niego pi趾i, pod warunkiem, 瞠 pi趾a poprzednio znalaz豉 si ponad jego polem gry po przej軼iu nad siatk, i 瞠 zosta豉 odbita w spos鏏 prawid這wy;
• zawodnikowi uda si odbi pi趾 b璠帷 w grze, kt鏎a wcze郾iej trafi豉 w inn pi趾, le膨c na korcie.

Zawodnik nie mo瞠 pos逝giwa si wi璚ej ni jedn rakiet. Zawodnik mo瞠 za膨da usuni璚ia pi趾i le膨cej w polu gry jego przeciwnika, jednak nie w czasie kiedy pi趾a jest w grze.

Rozstrzygni璚ie gema
Je瞠li zawodnik wygra pierwszy punkt wynik brzmi 15 dla tego zawodnika, po wygraniu drugiego punktu wynik brzmi 30 dla tego zawodnika; po wygraniu trzeciego punktu wynik brzmi 40 dla tego zawodnika. Czwarty punkt wygrany przez zawodnika rozstrzyga gema na jego korzy嗆, z wyj徠kiem sytuacji kiedy to obydwaj zawodnicy wygrali po trzy punkty. Wtedy wynik zwie si r闚nowag, a po nast瘼nym punkcie wygranym przez zawodnika - przewag tego zawodnika. Je瞠li ten sam zawodnik wygra kolejny punkt, wygrywa gema; je瞠li natomiast punkt wygra jego przeciwnik, wynik ponownie zwie si r闚nowag, i tak dalej, do chwili, kiedy jeden z zawodnik闚 wygra dwa kolejne punkty bezpo鈔ednio po stanie r闚nym, rozstrzygaj帷 w ten spos鏏 gema na swoj korzy嗆.

Rozstrzygni璚ie seta
Zawodnik lub para, kt鏎a pierwsza wygra sze嗆 gem闚, wygrywa seta, z tym 瞠 musi osi庵n望 nad przeciwnikiem przewag przynajmniej dw鏂h gem闚. Alternatywny spos鏏 rozstrzygni璚ia seta stanowi tie-break, pod warunkiem, 瞠 zostanie to og這szone przed rozpocz璚iem spotkania. Tie-break nale篡 zarz康zi, kiedy stan gem闚 wyniesie po sze嗆 w ka盥ym secie, z wyj徠kiem seta decyduj帷ego (tj. trzeciego w meczu granym do dw鏂h wygranych set闚 lub pi徠ego w meczu granym do trzech wygranych set闚), kt鏎y musi by rozgrywany do chwili osi庵ni璚ia przez jedn ze stron przewagi dw鏂h gem闚. Tie-break musi by rozgrywany wed逝g nast瘼uj帷ych regu:

1. Gra pojedyncza
• zawodnik, kt鏎y pierwszy wygra siedem punkt闚, wygrywa gema i seta, z tym, 瞠 musi osi庵n望 przewag przynajmniej dw鏂h punkt闚. Od stanu po sze嗆 tie-break musi by rozgrywany do chwili osi庵ni璚ia przez jedn ze stron takiej przewagi. Obowi您uje liczenie punkt闚 zwyk造m system liczbowym, tj. jeden, dwa, trzy itd.;
• zawodnik na kt鏎ego wypada kolejno嗆 podawania, ma by podaj帷ym w pierwszym punkcie - jego przeciwnik b璠zie podaj帷ym w drugim i trzecim punkcie, nast瘼nie ka盥y z zawodnik闚 podaje w dw鏂h kolejnych punktach do chwili wy這nienia zwyci瞛cy gema i seta; pocz患szy od pierwszego punktu kolejne podania musz by wykonywane na przemian z lewej i prawej po這wy kortu, rozpoczynaj帷 od strony prawej;
• zawodnicy musz zmienia strony kortu po rozegraniu ka盥ych sze軼iu punkt闚 oraz po zako鎍zeniu gry tie-break;
• gra tie-break liczy si jako jeden gem dla zmiany pi貫k.

2. Gra podw鎩na
W grze podw鎩nej nale篡 stosowa t sam procedur. Podaj帷ym w pierwszym punkcie ma by zawodnik, na kt鏎ego wypada kolejno嗆 podawania. Nast瘼nie ka盥y z zawodnik闚 podaje w dw鏂h kolejnych punktach, w porz康ku obowi您uj帷ym uprzednio w tym secie, a do chwili wy這nienia zwyci瞛cy gema i seta.

Ci庵這嗆 gry. Przerwy na odpoczynek
Gra musi toczy si nieprzerwanie, od pierwszego podania do zako鎍zenia spotkania, zgodnie z poni窺zymi postanowieniami:

• Po pierwszym z造m podaniu podaj帷y musi wykona drugie podanie niezw這cznie.
• Odbieraj帷y powinien dostosowa si do tempa podaj帷ego - musi by gotowy do odebrania podania, kiedy podaj帷y jest gotowy do wykonania podania.
• Po zmianie stron kortu, od chwili zako鎍zenia gema do chwili wykonania pierwszego podania w nast瘼nym gemie, mo瞠 up造n望 najwy瞠j jedna minuta i trzydzie軼i sekund, z wyj徠kiem zmiany stron po pierwszym gemie ka盥ego seta oraz zmiany stron w tie-breaku, podczas kt鏎ej zawodnicy musz zmienia strony bez przerwy na odpoczynek.
• Po zako鎍zeniu ka盥ego seta, bez wzgl璠u na wynik, zawodnicy maj prawo do przerwy, kt鏎a mo瞠 trwa maksymalnie 120 sekund od momentu zako鎍zenia punktu do czasu wykonania pierwszego podania w kolejnym secie.
• Je瞠li suma gem闚 jest parzysta zawodnicy nie zmieniaj stron a do zako鎍zenia pierwszego gema kolejnego seta.
• S璠zia g堯wny uznaje, czy nast徙i造 okoliczno軼i, kt鏎e uniemo磧iwi造 podaj帷emu rozpocz璚ie gry w odpowiednim czasie.
• D逝go嗆 wszelkich innych przerw mi璠zy punktami pozostawia si do ustalenia organizatorom zawod闚, ale nie mog one w 瘸dnym przypadku przekracza 20 sekund.
• W razie przypadkowego urazu s璠zia mo瞠 zezwoli na jednorazow trzyminutow przerw na udzielenie zawodnikowi pomocy.
• Je瞠li w wyniku okoliczno軼i niezale積ych od zawodnika, stan jego ubioru, obuwia lub sprz皻u (z wyj徠kiem rakiety) uniemo磧iwia kontynuowanie gry s璠zia mo瞠 zezwoli na zawieszenie gry na czas niezb璠ny dla doprowadzenia sprz皻u do porz康ku.
• Ustalenie czasu trwania rozgrzewki przed meczem pozostawia si do uznania organizator闚 zawod闚, przy czym nie powinien on przekroczy 5 minut i musi by og這szony przed rozpocz璚iem zawod闚.
• Zawodnik naruszaj帷y zasad, 瞠 gra musi toczy si nieprzerwanie, mo瞠 po otrzymaniu ostrze瞠nia, zosta zdyskwalifikowany przez s璠ziego g堯wnego.

廝鏚這:TenisNet


Za堯 : W豉sne Darmowe Forum | W豉sn Stron Internetow | Zg這 nadu篡cie